Consultancy, content and media expert in Pro-Cycling
raymond@cyclingopinions.com
‘Podium of jodium’. Het is al enkele jaren een gevleugelde uitspraak van Dylan Groenewegen, maar na de horrorval in de Ronde van Polen is deze kreet in een héél andere context komen te staan. Hoe Groenewegen in een sprint met snelheden boven de tachtig kilometer per uur aan de rechterzijde de deur dicht doet voor de opstormende Fabio Jakobsen kan ab-so-luut niet. De Amsterdammer wijkt zodanig veel van zijn rechte lijn af dat hij zijn landgenoot regelrecht in de hekken rijdt, waarna de sprinter van Deceuninck-QuickStep een doodsmak maakt. Heel de wereld bidt na de dramatische crash voor de Nederlands kampioen. Gelukkig komt vanochtend vanuit het ziekenhuis Santa Barbara in Sosnowiec het bericht dat zijn situatie na een ruim vijf uur durende operatie ernstig, maar stabiel is.
Direct na de verschrikkelijke val wijzen alle vingers terecht beschuldigend naar Groenewegen. Patrick Lefevere, teammanager van de ploeg van Jakobsen, noemt de daad van de topsprinter van Jumbo-Visma zelfs een moordaanslag. Hij vindt de actie crimineel gedrag en is van plan om Groenewegen voor de rechtbank aan te klagen. Velen uit de wielersport spreken over de meest huiveringwekkende valpartij die ze ooit hebben gezien.
Robbie McEwen, in mijn ogen beste analist van massasprints, reageert enkele uren later op Twitter: ,,De move van Groenewegen wordt door sprinters heel vaak gemaakt. Het is een correcte diskwalificatie.”
Daar wil ik mij bij aansluiten. Natuurlijk is het een domme en onbesuisde actie van Groenewegen. We moeten echter ook zo eerlijk zijn dat iedere sprinter minimaal twee à drie keer in hun carrière van zijn rechte lijn afwijkt om daarmee zijn concurrenten enigszins te hinderen. Ik geloof echter nooit dat er opzet in zijn manoeuvre zit om Jakobsen bewust de hekken te rijden. Zelf komt de Amsterdammer ook ten val en na de finish verkeert hij lange tijd in shock. De schuldvraag zal enorm aan hem knagen en dit moment kan ook een keerpunt in zijn carrière zijn. Groenewegen is echter geen brokkenpiloot in de sprint. Normaal is hij een van de meest faire sprinters die nauwelijks van zijn rechte lijn afwijkt en geen onverantwoorde manoeuvres uithaalt wanneer hij ingesloten zit.
Zijn kreet ‘podium of jodium’ komt uit diverse interviews die Groenwegen heeft gegeven. Dat hij in een sprint niet in de remmen knijpt omdat hij vol voor de winst wil gaan. Dan is het maar podium of jodium. Typisch zijn bravoure en zeker ook zijn Amsterdamse gein. Grote mond, klein hart zeggen we ook wel over onze hoofdstedelingen.
Toch vraag ik me af wat Groenewegen heeft bezield op dat moment. Het gaat om de eerste rit van de Ronde van Polen. Een overwinning die het al rijke palmares van de Noord-Hollander echt niet veel glansrijker maakt. Natuurlijk staat er prestige op het spel, maar sportief zijn dit niet de prijzen waarop je wordt afgerekend.
Zou het dan, misschien zelfs onbewust, de adrenaline zijn die in de rennerslijven kookt na de maandenlange Corona-lockdown. Als dolle stieren die voor het eerst weer de wei in mogen. Wetend dat het seizoen korter dan ooit is, maar dat ook de ‘Kalender van de Hoop’ door een tweede Corona-golf eerder kan afgelopen zijn dan iedereen nu vermoedt. Al geldt dit nooit als een excuus om onverantwoord gedrag waarmee je anderen in gevaar brengt goed te praten.
Er wordt ook gewezen naar de lichtjes bergaf lopende finishstraat, waardoor de snelheden boven de tachtig kilometer per uur oplopen (op teller van Jasper Philipsen staat 81 kilometer per uur) en de risico’s bij iedere manoeuvre veel groter zijn. Al vind ik het te makkelijk om daar heel veel vraagtekens achter te zetten. Zonder de actie van Groenewegen was er niets aan de hand. Daarom is het te hopen dat er naar aanleiding van deze val door de internationale wielerunie toch wordt ingegrepen. De UCI moet nu opnieuw hun juryleden de opdracht geven om nog veel strenger te gaan kijken en te straffen op regel 2.3.036: Riders shall be strictly forbidden to deviate from the lane they selected when launching into the sprint and, in so doing, endangering others.
Het belangrijkste is nu dat Jakobsen optimaal kan herstellen van deze val. Aan de eindstreep vochten de artsen nog om zijn leven en moest hij gereanimeerd worden. Afgelopen nacht onderging hij een ruim vijf uur durende operatie. Het meest ernstig is zijn blessure aan het gezicht, waarbij zijn gehemelte en luchtpijp een harde klap hebben opgevangen. Gelukkig is er geen sprake van hersenletsel en zijn er geen vitale organen geraakt. De artsen proberen hem vandaag uit zijn kunstmatige coma te halen. Hoofdarts Paweł Gruenpete is optimistisch en wijst er nog op dat Jakobsen dankzij zijn gespierde lichaam een ruggengraatbreuk heeft weten te vermijden. Op de vraag of de sprinter ooit weer topsport kan bedrijven, wilde hij echter geen antwoord geven.
Daarbij wens ik ook Groenewegen alle sterkte toe. Hoewel de renners die in het ziekenhuis zijn beland natuurlijk de zwaarste slachtoffers zijn, is dit voor de 27-jarige sprinter ook een klap die hem voor heel lange tijd zal tekenen. Hij zal nooit meer dezelfde sprinter zijn. Van één ding ben ik overtuigd: dit was zeker niet zijn bedoeling.
Heldere en genuanceerde uiteenzetting van feiten. Hier zijn alleen maar verliezers.
Eindelijk een genuanceerde reactie op een onfortuinlijke gebeurtenis. We wensen Fabio en Dylan veel sterkte toe.
Ook de kwaliteit en veiligheid van de dranghekken in Polen laat te wensen over. Zie bijgevoegd tweet, waar een vergelijkbare val in de Tour wel ‘goed’ afloopt. https://twitter.com/alexfalkeman/status/1291128716727324672
Een groot verschil is dat er toen mensen achter de hekken stonden. Wat als telt nooit, maar indien hier ook mensen aan de finish lijn zouden hebben gestaan was fabio naar mijn mening nooit over de hekken gegaan.
De hekken hadden minstens verzwaard moeten zijn maar het allerbelangrijkst is dat de hekken aan elkaar hadden moet blijven zitten.
Die hekken in Polen zijn echt gevaarlijk.
Er stonden geen mensen omdat direct erachter een spoorbaan (!) loopt, met betonnen dwarsliggers en andere obstakels. Formeel worden alle UCI-parcoursen gekeurd, maar ik denk dat dit alleen op papier is gebeurd.
Kan mijn hier geheel in vinden, deze hekken haak je zo met je stuur in en dat gebeurde hier dan ook, laatste 500 met minimaal dichte dranghekken, dan had het ook alleen jodium kunnen zijn, ook niet fijn, maar nu is het slechter afgelopen. Het is hier voor beide renners niet fijn, kijk Groenewegen zat fout maar ook Jacobs had in dit geval deze route niet moeten nemen langs de hekken elke sprinter weet dat hier veel risico’s neemt en had hier ook nog de remmen kunnen trekken, nogmaals is het niet goed te praten, zeker in dit geval zo… Lees meer »
Kijk eens hoe de hekken en reclameborden eruit zien , allebei slappe troep. Het vliegt alle kanten op en een stuk hek ligt bijna aan de andere kant van de weg. Die had met publiek erachter meer slachtoffers geeist. Het bestuur van de ronde van Polen en veiligheidsteam van UCI zouden zich eens goed achter oren krabben.
Martin: méér dan achter de oren krabben! Organisaties van, in dit geval wielerwedstrijden, zouden véél meer de veiligheid van renners in de gaten moeten houden. Veiligheidsinspekties, of hoe je ze ook moet noemen, zouden een grote stem moeten hebben in de beoordeling van (aankomst-) parkoersen! Rol voor UCI weggelegd, maar ja…..Raymond: bestaat er zoiets als een “veiligheidscommissie” bij de UCI?
Duidelijk en fair verhaal. Veel sterkte voor die jongens! Ook voor de anderen die gewond zijn geraakt
In de pandemie van emoties schrijf jij een helder, oprecht journalistiek verhaal .
Waarvoor dank.
Ben het niet met jouw nuancering mbt de invloed van de dalende aankomst eens.
Een vlak of bijvoorkeur licht stijgende aankomst houdt de snelheid nog enigszins beheersbaar.
Een beweging zoals die gisteren van Dylan G . heeft dan heel andere gevolgen.
Valpartijen kunnen nooit met elkaar vergeleken worden. Ik heb onnozele valpartijen gezien met hele slechte afloop, maar ook horror-crashes die nog relatief goed afliepen. Prima stuk Raymond, maar spurten op een aflopende weg vraagt wel om moeilijkheden. Daarom moet voor mij niet alleen de organisatie, maar ook de UCI de hand eens diep in eigen boezem steken. Sprinten levert altijd gevaar op en daarom is het vragen om moeilijkheden om dat op een dalende weg te doen. De UCI moet veel strenger zijn bij de goedkeuring van parkoersen. Zoals het nu gaat hebben organisatoren vrijwel de vrije hand en waar… Lees meer »
Ron: volledig met je reactie eens. Hopen dat beiden (Fabio: zéér veel sterkte gewenst!) “ herstellen…
Ron Couwenhoven, ik ben het volledig eens met deze reactie. Heel goed verwoord. De UCI moet zeker eens de hand in eigen boezem steken een sprintaankomst op dergelijk parcours of beter beveiligen of mss beter gewoon niet willen. Wat DG deed valt niet goed te praten maar onder deze omstandigheden kan dat desastreus uitpakken.
Heel goed omschreven Raymond ik geloof ook zeker niet dat Dylan dit zo gewild heeft. Maar het is en blijft een manoeuvre die zeker niet thuis hoort bij deze snelheid sporten.En respect hoe dan ook voor je tegenstander als het erom gaat,mag je niet uit het oog verliezen.Heel veel sterkte aan alle die hiebij betrokken zijn.
Goede van de weergave van Raymond. Een medaille met zelfs drie kanten alleen maar verliezers. Sterkte allemaal en in het bijzonder Fabio.
Niks aan toe te voegen. Objectief en duidelijk.
Ik blijf er wel bij dat die elleboog erbij niet had gehoeven. Het afwijken van zijn lijn was al voldoende om de deur dicht te smijten.
Correct geschreven. Een kanttekening is misschien of een onderlinge strijd om de titel van nederland ‘s snelste ook gespeeld heeft om de deur dicht te doen. Er blijven alleen verliezers over en ik vrees dat er nu twee Nederlandse topsprinters kwijt gaan zijn.
Ik hoop dat Fabio goed hersteld en Dylan correct begeleid kan worden en toch ook wel een gepaste straf/schorsing opgelegd krijgt.
Ik wil toch een kanttekening plaatsen. Wij, ouders, coaches en supporters hebben de overwinning heilig verklaard. Het liefst stomen we ons kroost klaar om een winnaar te zijn. Topsporters bereiden zich ook mentaal voor op een overwinning. Visualisatie is daarbij een belangrijk hulpmiddel. Geest en lichaam zijn er nu klaar voor.. Juist voor die o zo belangrijke overwinning. Heel veel processen worden echter door je onbewuste afgehandeld. Alleen je onbewuste maakt geen morele afweging. Het verschil tussen goed en slecht, dat is het territorium van je bewuste gedeelte. Groenewegen heeft naar rechts gestuurd, zijn onbewuste wist was te doen om… Lees meer »
We weten wat er na de val van Claude Criquillon en Bauer voor rechtszaken
zijn gevoerd, ditzou ook wel eens die kant op kunnen gaan
Goede uiteenzetting , helder net zoals ik er ook over denk. Er is geen renner in het peloton die deze beweging nog nooit gemaakt heeft, jammer genoeg loopt het nu erg slecht af. Groenewegen is idd een faire sprinter die gisteren een fout gemaakt heeft maar de zware commentaren uit emotie mochten vandaag genuanceerd worden.
Heldere uitleg. Kleine aanvulling; topsporters willen altijd winnen. Sprinters in het peloton zijn geen uitzondering en een beetje gek in de kop. Sluit me aan bij McEwen. Was een sprint zoals vaker voorkomt met terechte DQ. Maar vooral desastreuse gevolgen voor alle betrokken coureurs.
Om deze horror-crash op deze wijze te benaderen, getuigt van een objectieve opstelling. In 1e instantie was mijn mening zeer fel, maar door ook de andere kant te beschouwen heb ik deze bijgesteld. Dylan wijkt van de lijn en is verantwoordelijk voor de val van Fabio Beiden zijn sprinters ‘pur sang’ en willen winnen, waarbij de ene verdedigde en de andere aanviel. Dylan heeft niet op voorhand gewild om iemand zo ernstig te laten vallen. Met fatsoenlijke hekken was de schade voor Fabio wellicht minder geweest. De organisaties zijn verantwoordelijk voor de deugdelijkheid van de hekken. De UCI moet dit… Lees meer »