Ideale rol Kelderman bij Bora-Hansgrohe

Wilco Kelderman komt vanaf volgend seizoen uit voor de Duitse formatie Bora-Hansgrohe. Na vijf jaar Rabobank (Blanco, Belkin en Lotto-Jumbo) en vier seizoenen Team Sunweb stapt een van de grootste Nederlandse wielertalenten nu over naar een buitenlands team.

Bora-Hansgrohe heet de ploeg van drievoudig wereldkampioen Peter Sagan te zijn, maar de afgelopen twee jaar is de kern een stuk breder geworden. Naast Sagan is er inmiddels ook al een succesvolle kern rond sprinter Pascal Ackermann. Teammanager Ralph Denk is inmiddels ook al een klassementstrein aan het opzetten waarin Emanuel Buchmann Maximilian Schachmann, Lennard Kämna en straks Kelderman elkaar moeten versterken.

Wilco Kelderman aan de start van de UAE Tour 2020. Voor het laatst rijdt hij dit jaar in het shirt van Team Sunweb.
FOTO: RAYMOND KERCKHOFFS

In navolging van Team Ineos, Movistar en Jumbo-Visma investeert ook Bora-Hansgrohe in een kern met meerdere klassementsrenners. Voor Kelderman een ideale rol, want de afgelopen jaren is gebleken dat het absolute kopmanschap richting een grote ronde een behoorlijke druk op hem legt. Juist wanneer hij een van de troeven is en niet alle ogen alleen op hem gericht zijn, komt hij beter tot zijn recht.  

Hoewel Kelderman al een heel verleden heeft, is hij nog steeds pas 29 jaar. Voor een klassementsrenner is dat de leeftijd waarop normaal zijn beste jaren aanbreken. De afgelopen jaren heeft de geboren Amersfoorter zijn talent nog niet echt kunnen inlossen. Steeds stonden valpartijen op cruciale momenten hem in de weg naar zijn grote doorbraak. Zijn vierde plek in de Vuelta a España van 2017 bewees dat hij met de besten in een grote ronde kan wedijveren. De top-tien klasseringen in het kleine en grote rondewerk zijn niet op twee handen te tellen. De vraag is hoe ver hij in zijn carrière had gestaan zonder die ongelukkige valpartijen?

Het is niet dat Kelderman overdreven vaak valt, maar als hij valt lijkt het iedere keer prijs te zijn. Tegenover de Volkskrant verklaarde hij vorig jaar nog: ,,Als ik val, breek ik meteen iets. Ik zou weleens alleen schaafwondjes willen hebben.”

Als we terugkijken naar zijn laatste drie seizoenen: In de door ploegmaat Tom Dumoulin gewonnen Giro d’Italia in 2017 moet Kelderman uitvallen na een botsing met een motorrijder waarbij hij zijn vinger breekt. In 2018 een gebroken sleutelbeen in de Tirreno-Adriatico en opnieuw een gebroken sleutelbeen op het NK op de weg. Vorig jaar ging hij onderuit in de Ronde van Catalonië waarbij hij zijn nekwervel en sleutelbeen brak. Zijn hele seizoensplanning lag opnieuw in duigen. Uiteindelijk vocht hij zich met een zevende plaats in de Vuelta weer terug tussen de wereldtop.

Wilco Kelderman met de besten omhoog op de klim van Jebel Hafeet tijdens de UAE Tour 2020.
FOTO: RAYMOND KERCKHOFFS

Hopelijk voor de Nederlandse wielersport kan Kelderman bij Bora-Hansgrohe echt doorbreken en net als Steven Kruijswijk een podiumplek in een van de drie grote rondes verwezenlijken. Met de 27-jarige Buchmann heeft de Duitse formatie nog een andere man voor het rondewerk in huis. Vorig jaar werd de Duitser uit Ravensburg knap vierde in de Tour de France. Ook zijn derde plek in de ‘kleine Tour’, de Dauphiné, onderstreepte in 2019 zijn aanleg om een kort klassement te rijden. Met Kämna, die afgelopen winter ook overstapte van Team Sunweb, en waarschijnlijk Parijs-Nice winnaar Maximilian Schachmann heeft de ploeg straks vier troeven in handen voor de klassementen.

De trend om meer klassementsrenners te verzamelen lijkt de laatste jaren door de ‘rijkere’ teams te zijn ingezet omdat het belang van de Tour de France voor deze ploegen steeds groter wordt. In het verleden speelden de meeste teams slechts één kopman uit, tegenwoordig kiezen de ploegen die zich vooral op het klassement van de grote rondes richten voor meerdere kopmannen. Het risico om een grote wedstrijd op één renner af te stemmen is te groot. Wanneer de kopman door pech of een blessure wegvalt, sta je met lege handen. Gezien de hoogte van bepaalde budgetten kan dit risico richting de Tour de France niet meer worden genomen. Niet alleen het rijke Team Ineos heeft die luxe. Movistar was met meer kopmannen in het verleden ook al succesvol. Jumbo-Visma gaat het vanaf nu proberen met Primoz Roglic, Tom Dumoulin en Steven Kruijswijk. In dit geweld wil Bora-Hansgrohe zich vanaf 2021 ook gaan mengen. Voor Kelderman een mooie uitdaging, maar ook een perfecte positie om eindelijk zijn talent echt te verzilveren.  

4.6 9 votes
Artikel waardering
Abonneren
Abonneren op
guest
1 Reactie
oudste
nieuwste meest gestemd
Inline Feedbacks
View all comments
Adri
Adri
28-07-2020 18:09

Te fragiel en instabiel, gaat geen potten breken tenzij bij Hans int magazijn. Heeft nood aan meer spiermassa rond de schouders gelijk vdp die zelden iets breekt