Bennett vervangt De Plus in Tour-ploeg

Hoe moeilijk het gedurende deze corona-pandemie ook is, toch moet je in de topsport proberen om zoveel mogelijk vast te houden aan je plan. Bij Jumbo-Visma was het wielerseizoen 2020 meer dan ooit gericht op het klassement van de Tour de France. Met de drie kopmannen Primoz Roglic, Tom Dumoulin en Steven Kruijswijk de Ronde van Frankrijk winnen was de ambitieuze doelstelling van de ploeg. Nu de herstart van het seizoen middels de kalender van de hoop in beeld begint te komen, maakte de geel-zwarte formatie de eerste teamsamenstellingen van het tweede deel van dit corona-seizoen bekend. In de Tour-ploeg zit maar één noodzakelijke verandering: George Bennett vervangt de nog altijd niet volledig fitte Laurens de Plus.

George Bennett gaat als vervanger van Laurens de Plus als meesterknecht van de drie kopmannen Roglic, Dumoulin en Kruijswijk naar de Tour de France.
FOTO: RAYMOND KERCKHOFFS

In een eigen podcast van Jumbo-Visma maakte sportief-directeur in gesprek met ondergetekende de ‘nieuwe’ selecties voor de eerste wedstrijden van de herstart bekend. In de Tour de France zullen Roglic, Dumoulin, Kruijswijk, Wout van Aert, Robert Gesink, Sepp Kuss, Tony Martin en George Bennett van start gaan. Eerste reserve is momenteel Mike Teunissen. Zij zullen op 8 juli op hoogtestage gaan naar Tignes in de Franse Alpen en vervolgens de Tour de l’Ain en de Dauphiné rijden.

Afvaller in de Tour-ploeg is Laurens de Plus. De Belg moest opgeven in de UAE Tour door maagproblemen. Verder kampte hij de afgelopen periode met heupproblemen. De ploeg heeft hem nu doorgeschoven naar de Giro d’Italia. In de Italiaanse ronde is Dylan Groenewegen als sprinter hét speerpunt en zal De Plus normaal samen met Antwan Tolhoek een vrije rol in het klassement krijgen.

Persoonlijk vind ik het jammer dat De Plus de Tour niet rijdt. Juist in dienst van de drie kopmannen had dit een heel leerzame ervaring voor de pas 24-jarige Vlaamse klimmer kunnen zijn. Vorig jaar ontpopte hij zich vooral in de laatste week van de Tour tot de ideale meesterknecht in het hooggebergte.  Dat hij een kleine maand later de Binck Bank Tour op zijn naam schreef, onderstreepte hoe hij zich in die Ronde van Frankrijk enorm had ontwikkeld.

Laurens de Plus (r) samen met Primoz Roglic op het trainingskamp in Alicante half januari.
FOTO: RAYMOND KERCKHOFFS

In 2020 had De Plus een nieuwe stap in zijn ontwikkeling moeten zetten. Juist het hele proces om als een van dé te kloppen teams van start gaan in de Tour zou een rijke bagage voor zijn toekomst zijn geweest. De Giro d’Italia is nu een mooi alternatief, maar De Plus zit nog in de fase van zijn loopbaan waar leren eigenlijk belangrijker is dan presteren. Toch acht ik hem in staat, wanneer hij in goeden doen is, om in de top-tien van de Italiaanse ronde te eindigen.

De wissel Bennett voor De Plus heeft in mijn ogen nauwelijks invloed op de sterkte van de Tour-ploeg. Misschien is daar hun optreden in de Tour de France van 2019 wel illustratief voor. Beiden renners stegen als meesterknechten van Steven Kruijswijk in zowel de Pyreneeën als Alpen boven zichzelf uit. In het klassement eindigden De Plus en Bennett  respectievelijk als 23ste en 24ste keurig achter elkaar. In tegenstelling tot De Plus is Bennett een ervaren renner. De 30-jarige Nieuw-Zeelander heeft al elf grote rondes gereden en met een achtste plek in de Giro d’Italia 2018 en 10e plaats in de Vuelta a España 2016 bewezen bij de subtop van de klassementsrenners te behoren. Meer dan De Plus was hij een zekerheid op een knappe top-tien klassering in de Giro d’Italia. Als meesterknecht in dienst van de drie kopmannen hoeft Bennett niet onder te doen voor De Plus. Alleen kijkt Jumbo-Visma met De Plus ook logischerwijs naar de toekomst en had de Belg daar in de Tour van dit ‘halve’ seizoen een unieke ervaring kunnen opdoen.  

Link naar de podcast:

https://www.teamjumbovisma.nl/podcast/samenwinnen/de-weg-van-team-jumbo-visma-naar-de-tour-de-france—everydayriding-podcast/

5 2 votes
Artikel waardering
Abonneren
Abonneren op
guest
0 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments