Tour achter gesloten deuren

,,Sport is fantastisch en de Tour is één groot feest, maar het leven is belangrijker. Bij enige twijfel moet de Tour dit jaar niet doorgaan.” Dit was de duidelijke stelling van vijfvoudig Tour de France-winnaar Bernard Hinault begin maart tijdens de al door Covid-19 zwaar onder restricties verreden Parijs-Nice. De Tour lijkt op 29 augustus in Nice te kunnen starten, maar het zal zeker niet het feest worden zoals we gewend zijn. Sterker, het lijkt vooral een Tour achter gesloten deuren te worden.

Vandaag heeft Tour de France-organisator ASO de werkvoorwaarden voor de media tijdens de komende Ronde van Frankrijk bekend gemaakt. De mogelijkheden voor journalisten om rechtstreeks met de renners te spreken zijn geminimaliseerd. Een dertigtal speciale Corona-hokjes met plexiglas in een zogenaamde mixed-zone biedt de enige mogelijkheid om bij de start en finish de Tour-helden te spreken. Hierdoor gaat slechts een beperkt aantal journalisten de mogelijkheid krijgen om een renner te spreken, al is het sowieso nog maar de vraag hoeveel renners daadwerkelijk in de rijen knijpen als ze voor vijf of zes hokjes exact hetzelfde verhaal moeten afsteken.

De voorwaarden waaronder de journalisten moeten werken zijn logischerwijs streng. Zo is een corona-test vijf dagen voordat men afreist naar Frankrijk verplicht voor iedereen die een accreditatie in deze Tour krijgt. Mondkapjes moeten in alle geaccrediteerde zones worden gedragen en de 1,5 meter maatschappij wordt zeker door ‘Le Tour’ gerespecteerd. Algemene ruimtes zijn van tevoren deskundig gedesinfecteerd. Er zal zelfs een Covid-19 task-force van 12 tot 16 personen in de hele ronde aanwezig zijn om deze regels bij de start en finish in acht te nemen. Er reist ook een mobiel testlab mee om snelle controles te doen. De paddock waarin de teambussen bij de start en finish staan wordt hermetisch afgesloten. Niet alleen voor het publiek en de media, maar zelfs ook voor Tour de France-directeur Christian Prudhomme. Op die manier hoopt men de team-bubbel te garanderen. Lezend door het dossier wordt duidelijk dat Parijs zelden zo ver weg is geweest als in deze lockdown editie van de Tour de France.

Egan Bernal omringd door tientallen journalisten tijdens persconferentie voor Le Grand Depart 2019 in Brussel. Een beeld dat we in de komende lockdown Tour de France niet gaan zien.
FOTO: RAYMOND KERCKHOFFS

Voor het publiek worden de start- en finishlokaties nauwelijks doordringbare bastions. Diverse bergen zullen voor het publiek helemaal afgesloten worden. En er schijnen ook veiligheidsdiensten ingehuurd te worden om publiek en media buiten de hotels van de ploegen te houden. De team-bubbel is heilig en met man en macht gaat men proberen deze te bewaken.

De afgelopen weken heeft het bestuur van de AIJC (Association of International Cycling Journalists) met alle belangrijke stakeholders van het wielrennen gesprekken gevoerd om te kijken hoe er nog enigszins gewerkt kan worden in de huidige door de Corona-crisis beheerste wereld. Ook voor de internationale wielerunie UCI is het onmogelijk om eenduidige richtlijnen te geven, die je eigenlijk in deze situatie wel zou moeten hebben. In ieder land gelden nu eenmaal andere Covid-19 regels. Logischerwijs worden de organisatoren van de wedstrijden geleid door hun regeringen, provincies en gemeentes die allemaal andere regels en voorwaarden stellen voor het doorgaan van een wielerwedstrijd.

De AIJC heeft geprobeerd om in de paddock rondom iedere teambus een veilige zone te creëren door twee barrières te maken. Een idee dat bij nogal wat ploegen positief werd ontvangen. ASO stond hier ook niet negatief tegenover, maar de Parijse organisatie heeft vooral te maken met de opgelegde regels van de Franse overheid en van de UCI. De Dauphiné zal een test worden en daar wordt gekeken hoe de huidige werkomstandigheden voor de media onder Covid-19 nog verbeterd kunnen worden. De AIJC is echter ook al bezig om zoveel mogelijk interviewmogelijkheden te creëren middels videopersconferenties en directe videocalls per team.

De tientallen videoconferenties die ik in de afgelopen weken namens de AIJC heb gevoerd, hebben me nog eens duidelijk gemaakt in welke absurde wereld we momenteel leven. Hoe van land tot land de regels verschillen. Hoe het onmogelijk is om een lijn te scheppen. Maar bovenal dat we niet weten hoe de wereld er straks in september, oktober en november daadwerkelijk uitziet.

De drukte rondom gele truidrager Mike Teunissen in de Tour de France van vorig jaar zal er nu niet zijn. Sterker de paddock voor de teambussen zal voor de media afgesloten zijn.
FOTO: RAYMOND KERCKHOFFS

Het woud van Corona-regels rond de komende wielerwedstrijden geeft op talrijke belangrijke vragen nog altijd geen antwoord. Wat gebeurt er wanneer een renner in een wedstrijd positief test? Moet de hele wedstrijd worden stilgelegd of moet alleen het betreffende team naar huis? En wat als er een verzorger van een team positief test? En hoe hou je het publiek onder controle? Vooralsnog kan niemand er een antwoord op geven. Duidelijk is wel dat je een peloton niet corona-proof kris-kras door Europa kunt sturen, hoe hoog je ook een muur rondom een bepaalde wedstrijden bouwt. Het peloton reist naar verschillende wedstrijden, waar steeds andere renners met elkaar in contact komen en ook andere ploegen aan de start staan. Dat is anders dan het gesloten F1-circuit of de voetbalcompetities achter werkelijk gesloten deuren.

Het WorldTour-seizoen begint straks op 1 augustus met de Strade Bianche. Op 8 augustus staat met Milaan-Sanremo het eerste Monument van het door het coronavirus sterk verstoorde wielerseizoen op het programma. Er dreigen echter nu al problemen, want verschillende kuststeden hebben aan organisator RCS laten weten dat ze geen doortocht van deze wielerklassieker door hun stad wensen.

Daar tegenover bracht RCS als organisator van het Monument ‘Il Lombardia’, vorig jaar gewonnen door Bauke Mollema, vol trots naar buiten dat de start dit jaar wederom in het centrum van Bergamo, in maart en april hét epicentrum van de Corona-pandemie in Europa,  plaats vindet. ,,Het zal een start vol symboliek zijn in dit Corona-jaar”, aldus de burgemeester van Bergamo. En een letterlijke quote van Mauro Vegni, koersdirecteur van RCS: ,,Na deze moeilijke periode zijn we ervan overtuigd dat het helpen van de renners om weer wegwedstrijden te fietsen van levensbelang is.”

RCS-koersdirecteur Mauro Vegni ziet langs de kust van Milaan-Sanremo steden die een doorkomst van de klassieker willen verbieden, terwijl de stad Bergamo de start van Il Lombardia gewoon in het centrum wil organiseren.
FOTO: RAYMOND KERCKHOFFS

Zo zie je dat overal andere normen en waarden gelden. Dat er zelfs in een land als Italië in de ene plaats aan de kust van de bloemenriviera werend naar de wielersport wordt gekeken, terwijl het peloton op de smeulende resten van de brandhaard in Bergamo met open armen wordt ontvangen. Het typeert de onzekerheid die er overal rondom wielerwedstrijden heerst.

Afgelopen week kwam er al een persbericht van de organisatie van de WorldTour-klassiekers in Quebec en Montréal waarin duidelijk werd dat de wielerwereld er rekening mee moet houden dat deze wedstrijden worden afgelast. Op 31 juli zal er een uitsluitsel komen. Aangezien Canada tot en met 31 augustus sowieso nog gesloten is voor buitenlanders lijkt het een utopie dat hier nog groen licht komt.

Ook de Cyclassics Hamburg, die op 3 oktober op de kalender stond, maakte bekend dat het evenement in 2020 is afgelast. Na gesprekken met de lokale autoriteiten in Hamburg moest de organisatie beslissen dat het evenement vanwege de regels die verband houden met de Covid-19-pandemie niet door kan gaan.

Eurosport-presentator Sander Kleikers bezocht afgelopen week een persconferentie van de Gemeente Sittard betreffende de aankomst van een rit van de Binck Bank Tour over twee maanden. De gemeente legt de verantwoordelijkheid volledig bij de organisatoren neer, en die organisatoren kunnen op hun beurt weer geen garanties geven. Het corona-dilemma in een notendop, de zoektocht naar garanties en zekerheid. En die zijn er nergens.

In Frankrijk leeft Corona inmiddels weer op; óók in gebieden waar de Tour de France komt. In Nederland is het aantal Corona-positieven in de afgelopen week verdubbeld. België vreest in een tweede golf terecht te komen, nu het aantal besmettingen in een week weer met 61% is gestegen. De Vlaming Tom van Damme, vice-voorzitter van de UCI, verklaarde afgelopen week tegenover televisiezender VTM dat hij niet uitsluit dat de Tour alsnog afgelast wordt. ,,Iedereen houdt er rekening mee. Er kan dit jaar alles gebeuren. Dat sommigen zich afvragen of het verstandig is om de Ronde van Frankrijk te laten doorgaan? Als politici en specialisten beslissen dat het kan, dan volgen wij dat. Als zij morgen zeggen dat het niet kan, dan is het iets anders. Als er een positief geval is, zullen er adequate maatregelen moeten worden genomen. Hoe hard deze misschien ook kunnen zijn.”

Patrick Lefevere ziet de schade voor zijn team nu al oplopen tot 3 à miljoen euro en dan rekent hij er nog op dat er drie maanden gekoerst gaat wordt.
FOTO: RAYMOND KERCKHOFFS

En dan vreest Patrick Lefevere voor het ergste. Hij vertelde in een interview met Het Laatste Nieuws dat hij de schade voor zijn team Deceuninck-QuickStep dit jaar al op 3 à 4 miljoen euro in schat. Dan gaat hij ervan uit dat er nog zo’n drie maanden gekoerst gaat worden. ,,Legt corona de boel opnieuw lam, dan zitten we helemáál in de shit. Sponsors zullen niet blíjven betalen voor onze mooie blauwe ogen, vrees ik.”

5 8 votes
Artikelbeoordeling
Abonneren
Abonneren op
guest
3 Reacties
oudste
nieuwste meest gestemd
Inline Feedbacks
View all comments
P.Thijssen
P.Thijssen
23-07-2020 11:40

Hoeveel opnames in de ziekenhuizen zijn er in Frankrijk dat is maatgevend .
Heeft een voordeel in de bergen lopen geen mafketels meer in de weg

dirk westerduin
dirk westerduin
24-07-2020 00:32

Mijn complimenten voor de kwaliteit van dit artikel. Je geeft informatie als kritisch denker en legt praktische situaties op tafel waar wij niets van wisten. Je bent zeer goed in de wielerwereld ingevoerd en levert erg veel werk. Dit maakt het leven aangenamer voor mensen met een passie voor wielrennen.