Samenvatting tv-cijfers wielrennen 2019

In 2019 werden in Frankrijk en België (zowel in Vlaanderen als in Wallonië) over het algemeen positieve trends waargenomen in het tv-cijfers voor profwielerwedstrijden voor mannen, terwijl alleen in het Verenigd Koninkrijk de belangstelling voor het wielrennen aanzienlijk verminderde. Voor alle andere landen komt een meer gemengd beeld naar voren.

De tv-camera’s zitten kort op de actie wanneer Wout Poels zijn kopmannen Geraint Thomas en gele truidrager Egan Bernal op sleeptouw neemt in laatste Tour-bergrit naar Val Thorens.
FOTO: RAYMOND KERCKHOFFS

De wereldwijde kijkcijfers van de Tour de France TV stegen met 7% van 9,86 miljoen naar gemiddeld 10,52 miljoen kijkers per etappe voor de 13 gebieden in onze dataset, waardoor de Tour de France van 2019 de vierde best bekeken editie van het decennium is geworden. De voorlaatste etappe, een bergetappe van Albertville naar Val Thorens, was vorig jaar de best bekeken Tour de France-rit met een wereldwijd publiek van 15,13 miljoen kijkers, liefst 11% meer dan de best bekeken Tour-rit in 2018.

Er waren meer vrouwenwielerwedstrijden op TV dan ooit tevoren, maar helaas werden deze vooral uitgezonden op de minder bekeken kleinere zenders. Bovendien is de WorldTour voor vrouwen nog niet erg goed op tv te zien en krijgt slechts de helft van de 23 WorldTour-wedstrijden behoorlijke tv-aandacht. Toch was het gemiddelde publiek voor de acht best bekeken live-uitzendingen van vrouwenwedstrijden 21% hoger dan in 2018 (437.000 vs. 361.000), een duidelijke indicatie van de toegenomen belangstelling van de kijkers voor topwedstrijden in de vrouwenwielrennen.

Annemiek van Vleuten achtervolgt door de tv-motor tijdens haar 105 km lange solo op de WK in Yorkshire.
FOTO: RAYMOND KERCKHOFFS

Eurosport is de belangrijkste zender van wielerwedstrijden in Europa. In veel landen zijn momenteel op jaarbasis meer dan 100 wielerwedstrijden (mannen en vrouwen) live te volgen op de Eurosport-zenders en de Eurosport-player. Het aantal kijkers van Eurosport TV voor de Tour de France steeg in Frankrijk (+45%) en Zweden (+17%), en was stabiel in Nederland (+2%). In het Verenigd Koninkrijk daalde het aantal kijkers van Eurosport TV met 27%. Voor de andere wedstrijden steeg het aantal kijkers van Eurosport in Nederland (+42%), bleef het stabiel in Zweden (+1%) en daalde het aantal kijkers in Denemarken (-18%).

Download hier beneden het volledige rapport ‘Road Cycling TV Viewing Report 2019’ dat Prof. Daan van Reeth heeft geschreven:

.

0 0 votes
Artikel waardering
Abonneren
Abonneren op
guest
0 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments