Grote boodschap van boodschappenkar

Toon mij uw boodschappenkar en ik vertel u wie u bent. De grote winnaars van de uitbraak van het coronavirus zijn vooralsnog de online winkelplatforms en supermarkten. In onze hedendaagse maatschappij is big data goud geld waard. Ken je klant, voorspel zijn gedrag, beïnvloed hem met gerichte campagnes via sociale en andere media en klop zijn portemonnee leeg. Het levert een datazee op, ook uiterst waardevol voor andere fabrikanten en aanbieders van goederen en diensten. Zoals zorgverzekeraars en verzekeringsmaatschappijen.

Hoofdschuddend liep ik regelmatig in het pre-coronatijdperk door de supermarkt. Gluren bij de buren in de karretjes levert veelzeggende informatie op over de leefstijl van de duwers. Na jarenlang scannen van boodschappen, bonuskaarten en spaaracties hebben grootgrutters volledig in het snotje wat de regelmatige bezoeker aan de winkel verstookt aan calorieën, koolhydraten, vetten, alcohol, peuken, verse groeten, vleeswaren, enzovoorts. En hoe hij er fysiek aan toe is.

De winkelkar in het tijdperk van het Corona-virus.

Het belang van gezonde voeding, gecombineerd met voldoende beweging, niet roken, zeer matig alcoholgebruik en een zoveel mogelijk stressloos bestaan wordt voorzichtig aangehaald als een belangrijke manier om aan de gevolgen van corona het hoofd te kunnen bieden. Een beetje gedisciplineerd sporter snapt dat overigens allang. Overheid en leefstijl mogen van de burger echter geen verstandshuwelijk aangaan. We verwachten van vadertje staat puin ruimen in plaats van preventie. En kunnen immers uitstekend zelf bepalen wat we eten, drinken, slikken, inhaleren, zuipen, snuiven en spuiten. Daar weten de supermarkten alles van.

De hamsterhysterie van toiletpapier is vooralsnog weinig vertrouwenwekkend. En betekent de voorbode van een grote boodschap: je hebt maar een paar gekken nodig om de boel in de stront te laten lopen.

0 0 votes
Artikelbeoordeling
Abonneren
Abonneren op
guest
0 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments