Risico’s door deelname aan Parijs-Nice

Op de dag dat vrijwel heel Noord-Italië vanwege het Corona-virus tot 3 april op slot gaat, start een kleine negenhonderd kilometer van Milaan verwijderd de wielerwedstrijd Parijs-Nice. Een rittenkoers die volgend weekeinde véél dichter bij de Italiaanse brandhaard eindigt dan de reeds afgelaste Strade Bianche en Tirreno-Adriatico in de buurt komen van het Italiaanse ‘rampgebied’. Een aantal ploegen vindt het risico van het COVID-19 te groot, waardoor de ‘Rit naar de Zon’ met een kleiner peloton dan ooit (136 renners) van start gaat.

De ploegen Jumbo-Visma, Mitchelton-Scott, Astana, CCC, Movistar, Ineos en UAE-Emirates hebben besloten om de Franse rittenwedstrijd over te slaan. De gezondheid en het welzijn van hun renners en stafleden staan voorop. De maatregels van de organisatie ten spijt, de medische staf van deze teams vindt de risico’s toch nog té groot. In het Palais des Sport Pierre de Coubertin in startplaats Plaisir (ten westen van Parijs) werden gisteren nogmaals de extra voorzorgsmaatregels uitgelegd. Belangrijkste reden om de wielerwedstrijd door te laten gaan was volgens Tour-directeur Christian Prudhomme dat de Franse autoriteiten groen licht geven nadat alle acties van de organisatie uitvoerig met experts zijn bestudeerd.

De maatregels tegen het Corona-virus die Parijs-Nice heet uitgeschreven.

Renners hoeven niet in quarantaine in Frankrijk wanneer iemand positief test op het Corona-virus. Dit is de grootste vrees voor de meeste renners nadat ze zien dat de ploegen van Gazprom, Cofidis, Groupama en UAE-Emirates dagenlang ‘gevangen’ zitten in Abu Dhabi. Voor het virus hebben de meeste coureurs niet zoveel angst, aangezien dit voor gezonde, vitale sporters niet gevaarlijk is. De Franse overheid garandeert iedereen dat ze bij een positieve test direct naar hun thuisland worden terug gebracht.

In de wedstrijd zal een extra ziekenwagen beschikbaar zijn wanneer iemand zich plots ziek voelt. In een hotel zullen niet meer dan twee ploegen verblijven. Verder heeft de organisatie de hotels zodanig proberen in te delen dat die ploegen zoveel mogelijk met elkaar in de verschillende hotels in hun reis naar Zuid-Frankrijk verblijven, zodat er minder contact is met andere teams.

Renners hoeven bij de start het wedstrijdblad niet zelf te tekenen. Dit wordt door de UCI-commissaris gedaan. Er zullen geen podiumtaferelen zijn. Rondemissen en bloemen voor de winnaar zijn tussen Parijs en Nice niet te vinden zijn. Journalisten moeten afstand houden bij de interviews. Er zal geen persconferentie met de winnaar plaats vinden, maar een videoconferentie. De renners wordt sterk afgeraden om handtekeningen voor supporters te zetten of selfie’s te maken. Hen wordt aangeraden om voor de start zolang mogelijk in de teambus te blijven.

Het zijn op zich allemaal simpele ingrepen die inderdaad het contact tussen de renners en de buitenwereld verkleinen. Al blijft wielrennen natuurlijk een sport van de straat. Wielrenners komen van heinde en verre en trekken met elkaar over de hele wereld. Zo’n rondreizend mondiaal circus is natuurlijk een ideale bron om het COVID-19 te ‘transporteren’.

Een aantal ploegen vindt de antwoorden die zij van de organisatie van Parijs-Nice kregen onvoldoende. Zo blijft er onduidelijkheid hoe een renner naar huis wordt verplaatst wanneer hij positief heeft getest op het Corona-virus. Wat gebeurt er met de teamgenoten wanneer een renner positief test? Hoe en wanneer wordt er getest? Welk calamiteiten-protocol is er?

Enkele teams vinden het zeer verontrustend dat Parijs-Nice op het laatste moment wèl renners uit het UAE-peloton toe heeft gelaten. Het rennershotel in Abu Dhabi was een brandhaard waar volgens La Gazzetta dello Sport liefst twaalf positieve gevallen zijn geconstateerd. In eerste instantie zou de Franse organisatie alle personen weren die in de Verenigde Arabische Emiraten zijn geweest, maar op deze voorzorgsmaatregel is het later terug gekomen. Kijk bijvoorbeeld naar het team van Israël Start Up dat Rudy Barbier na zijn Arabische avontuur toch naar Plaisir liet afreizen. En NTT bijvoorbeeld Max Waldscheid en Victor Campenaerts.

Andere teams, zoals Mitchelton-Scott en UAE-Emirates hebben hun service-course in Noord-Italië, waardoor zij het té riskant vinden om van daaruit naar Parijs te gaan. Zeker nu de Noord-Italiaanse grenzen vannacht dicht zijn gegaan, blijkt hun keuze te billijken.

In deze globale crisis zien we dat ieder land anders omgaat met de problematiek rond het Corona-virus. Het is dan ook niet te verwachten dat in de altijd verdeelde wielersport iedereen nu als een blok achter elkaar staat. Hoe kun je verklaren dat Team Sunweb het medisch onverantwoord vindt dat renners ketonen krijgen, maar het wel verantwoord vindt dat de ploeg Parijs-Nice rijdt. Terwijl de medische staf van bijvoorbeeld Jumbo-Visma geen problemen heeft met ketonen, maar de risico’s in Parijs-Nice té groot vindt. Dit is niet uit te leggen aan de gemiddelde wielerfan en dit roept juist om meer regulering.

Duidelijk is dat Parijs-Nice een belangrijk voorbeeld kan worden voor alle andere wielerwedstrijden in dit voorjaar. Blijken de maatregels van de Franse organisatie voldoende? Zijn er nog meer ingrepen mogelijk om de risico’s in te dammen? De hele wielerwereld zal het randgebeuren in de ‘Rit naar de Zon’ met argusogen volgen. De vraag of het verantwoord is om vandaag in Plaisir te starten kunnen we dan ook pas volgende week bij het eindpunt op de Promenade des Anglais in Nice beantwoorden.

0 0 vote
Artikelbeoordeling
Abonneren
Abonneren op
guest
2 Reacties
oudste
nieuwste meest gestemd
Inline Feedbacks
View all comments
josjath
josjath
08-03-2020 11:11

Ketonen met corona vergelijken, als risico, lijkt me onjuist.
Een peloton van 200 renners plus een paar honderd begeleiders door een land laten rijden waar geen groter risico bestaat dan in Nederland of Duitsland lijkt me nu niet onverantwoord. Maar het kan snel veranderen.

Gerry van Gerwen
Gerry van Gerwen
08-03-2020 15:30

Idd moeilijke beslissing maar terug naar de feiten. 1. De Franse overheid stemt in met haar experts. 2. Er worden stevige garanties gegeven bij eventuele besmettingen dmv gespecialiseerd vervoer naar het thuisland. 3. Het sausje van hysterie wordt er afgehaald zonder nonchalant te worden door het doorgaan van de wedstrijd.
4. In Nederland worden ook wedstrijden verreden onder allerlei voorwaarden van voorzichtigheid.

Met de info die ik slechts heb uit de publieke media kan ik mij vinden in deelname aan Paris Nice